Úspěšný rok 2017 pro obchodní centra SES

Rok 2016 patřil k nejlepším v desetileté historii rakouské společnosti SES Spar European Shopping Centers, přesto jej vývoj tržeb za rok 2017 ještě dál překonal. Obchodníci ve 29 nákupních centrech v pěti zemích dosáhli hrubých tržeb z prodeje ve výši 2,88 mld. EUR, což odpovídá nárůstu o 3 % oproti r. 2016. „Stále se zvyšující tržby a počet návštěvníků nám dokazuje správnost naší strategie. Městský životní styl, špičková gastronomie a atraktivní nabídka obchodů v našich nákupních centrech lidi láká,“ s potěšením konstatuje Marcus Wild, ředitel SES Spar European Shopping Centers. „Přestože jsme měli otevřeno o tři nákupní dny méně než v r. 2016, dokázali naši obchodní partneři dosáhnout vynikajícího výsledku.“ SES spravuje portfolio 29 nákupních center s celkovou pronajímatelnou plochou 801 000 m².

Wild vysvětluje důvody vývoje a poukazuje na nové formáty budoucnosti. „Vytvořili jsme místa pro setkávání a městské prostory, kde se lidé mohou cítit dobře. Regionální, rozmanité, kulinářsky atraktivní a především nezaměnitelné, takové nákupy si přejí naši zákazníci a v našich nákupních centrech je nacházejí. Do nákupních zážitků se přidávají nové technologie. Také osobní poradenství přispívá k rozhodování o nákupech, v tomto směru kamenný obchod boduje. Do budoucna však nebude nakupování samo o sobě postačovat. Proto se zaměřujeme na multifunkční prostory, které spojují víceúčelové využití v jedné nemovitosti,“ dodává Marcus Wild. Příkladem tohoto trendu je projekt nákupního centra v Lienzu, půvabné městské čtvrti přímo u pěší zóny. Bude disponovat prodejní plochou o cca 10 000 m² s 20 obchody a hotelem se 75 pokoji pro turistický region Lienz. Projekt v Lienzu se začíná stavět letos a měl by být dokončen v roce 2020. Ve Slovinsku, v městské části Šiška v Lublani, byla v r. 2017 zahájena výstavba multifunkčního nákupního centra o cca 32 000 m², které bude spojovat nákupy s gastronomií a trávením volného času. Inovativním prvkem bude zelená plocha na střeše určená pro sportovní a volnočasové aktivity. Nákupní centrum by mělo být otevřeno v r. 2019. „Také gastronomie určuje charakter nákupního centra, vytváří lokální identitu a přispívá k ukotvení zákazníků.  Kvalita je důležitá a je zárukou úspěchu,” upozorňuje Marcus Wild na význam gastronomie v obchodních centrech. Velké oblibě se těší i sedm nákupních center, která nabízejí dětský svět Planet Lollipop pro děti od tří let. Nový  Mini Lollipop pro děti ve věku 0-4 roky je nyní zastoupen v šesti nákupních centrech SES v Rakousku.
K celkovým tržbám výrazně přispěla rakouská nákupní centra s tržbami ve výši 1,87 mld. EUR (+ 1,9 %). Mezi největší tahouny patřily OC Weberzeile Ried (+ 6,5 %), Fachmarktzentrum Nussdorf-Debant (4,4 %) a Mariandl Krems (+ 3 %). Tržby obchodních partnerů ve vlajkové lodi SES EUROPARK v Salcburku vzrostly o 1,9 % na 347 mil. EUR. V Rakousku provozuje SES 19 nákupních center včetně první nákupní ulice v nové vídeňské čtvrti Aspern Seestadt.

V září 2017 byla ve Vídni otevřena druhá část nákupního centra HUMA ELEVEN, které bylo otevřené v roce 2016, a nyní disponuje prodejní plochou o 50 000 m² s více než 90 obchody. V Simmeringu dosáhly tržby výše 100 mil. EUR (+ 16 %) a od svého otevření zaznamenalo OC o 35 % víc návštěvníků.

Také v sousedních zemích vzrostly tržby SES v souladu s tím, jak se znatelně zvyšuje kupní síla. Celkově došlo k nárůstu tržeb o 3,7 % v deseti lokalitách. Ve Slovinsku, kde společnost SES vede čtyři OC, se tržby zvýšily o 2,5%. V Itálii vzrostly tržby obchodních center SES o 1,3%, v Maďarsku dokonce o 9 % a v České republice o 2,3 %.

HUMA_ELEVEN_Mall_c_Robert_Fritz