Alza ukončila spolupráci s Heurekou

Největší z českých e-shopů Alza.cz ukončil v druhé polovině května spolupráci se srovnávačem cen Heureka. Podle Alzy je spolupráce riziková – nezávislé porovnávání cen pro zákazníky na Heurece není nezávislé.

Obavy z konce nezávislosti Heureky vyjadřovala Alza už od chvíle, kdy se tento nejvýznamnější z českých srovnávačů cen dostal pod jednu střechu s dvojkou mezi českými e-shopy (a tím pádem s největším konkurentem Alzy) – Mall.cz. Loni na podzim koupila Mall.cz i Heureku investiční skupina Jakuba Havrlanta Rockaway – a své peníze mají v téhle e-shopové „akvizici desetiletí“ i miliardáři Patrik Tkáč, Daniel Křetínský a prostřednictvím své PPF i Petr Kellner. Jejich ambicí je vybudovat e-shopové impérium, které bude konkurovat globálním hráčům, třeba i samotnému Amazonu.
Srovnávače zboží hrají stále důležitější roli při rozhodování zákazníků o tom, kde zboží na internetu objednají. Část zákazníků už nehledá zboží na stránkách konkrétního e-shopu, ale právě přes cenové srovnávače. A počet těchto lidí stále roste. Podle průzkumu, který loni provedla na vzorku 1500 respondentů Asociace pro elektronickou komerci, přibližně čtvrtina nakupujících se při výběru internetového obchodu pro nákup zboží podívá nejdříve do několika různých e-shopů a mezi nimi volí nejvýhodnější nabídku, druhá čtvrtina vyhledá ve srovnávači nejlevnějšího prodejce a následně se snaží zjistit co nejvíce informací. Podle jiných průzkumů dnes využívá k výběru e-shopu cenové srovnávače více než polovina zákazníků. Obavy z propojování srovnávače s konkrétními hráči mezi e-shopy proto byly logické. A podle zástupců Alzy se naplňují. „Poslední dobou jsme svědky postupného spojování doposud nezávislých subjektů v českém internetovém obchodování. Je nezpochybnitelné, že cílem skupiny Rockaway je maximalizace zisku a tím, že Heureka do této skupiny patří, nelze již věřit v její nezávislost. Kdybychom nevystoupili z Heureky, podíleli bychom se na jednání, které má v konečném důsledku negativní dopad na naše zákazníky,“ říká Karel Kučera, marketingový ředitel Alzy.

Navíc podle něj pečlivá analýza přínosů, které srovnávač přinášel nejen Alze, ale především jejím zákazníkům, ukázala, že pokračování by mělo víc nevýhod, než výhod. „V první řadě je třeba říci, že Heureka již není nezávislým cenovým srovnávačem, usnadňující zákazníkům správnou volbu. V současné době se jedná o placené služby, proto již z podstaty nelze hovořit o nezávislém srovnání,“ uvádí Kučera. „Po zhodnocení přínosů pro Alzu a  na základě preferencí našich zákazníků, jsme se rozhodli více investovat do zkvalitňování vlastních služeb a zefektivňování našich procesů, než platit za přítomnost na tomto srovnávači,“ dodává.

alza