E-shopy: Boom pokračuje

On-line obchodům se u nás daří. Malý český trh oplývá úctyhodným číslem e-shopů, v podstatně větší Velké Británii (která má v porovnání s malou Českou republikou šestkrát větší počet obyvatel) jich je podle statistik plus mínus stejně jako u nás.

A o zákazníky nemají nouzi. Podle dat Asociace pro elektronickou komerci nakupují Češi na internetu stále častěji. Za posledních pět let narostly pravidelné nákupy o polovinu. 73 % internetových uživatelů nakoupí alespoň jednou za čtvrt roku. Oproti tomu v roce 2010 to bylo pouze 49 % uživatelů internetu. Podle posledních údajů Asociace pro elektronickou komerci a srovnávače cen Heureka.cz. se loni protočilo v e-commerci celkem 81 miliard korun. Nejvíce v internetových obchodech podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci nakupují mladí lidé se středním a vyšším vzděláním. Ale i generace zákazníků, kteří dělali v e-shopech vůbec první nákupy okolo roku 2000, nadále tomuto pohodlnému způsobu pořízení zboží zůstává věrná. Dnešní třicátníci pak nakupují na webu naopak čím dál víc.
Na první pohled je Česko e-shopová velmoc. Pravý e-shopů ráj. Na deset milionů obyvatel tu připadá takřka 38 tisíc aktivních e-shopů. Navíc jich neustále přibývá – odhady mluví o tom, že v porovnání s rokem 2010 vzrostl počet e-shopů o 80 procent. Roste i množství peněz, které se každý rok v e-commerci protočí. Není divu – čeští zákazníci nakupují na internetu rádi – a čím dál tím raději.

Podle společnosti Acomware vykročila česká e-commerce rázně k dalšímu rekordnímu roku: v 1. čtvrtletí 2016 rostl obrat e-shopů o 18 procent. V porovnání s posledním čtvrtletím klesly sice zhruba o 9 procent – nelze ale tak docela srovnávat začátek roku s obdobím předvánoční nákupní špičky. „Tempo růstu české e-commerce sice oproti loňskému roku mírně polevilo, ale i tak jde o jasný signál, že e-shopy čeká další silný rok,“ predikuje Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE.

V porovnání s vánoční špičkou došlo také k poklesu míry konverze – tedy množství návštěvníků, kteří na e-shop nejen zavítali, ale uskutečnili tu svou objednávku. „Konverze sice poklesla z 2,4 % na 1,92 %, zvýšila se ale průměrná útrata. Zákazníci v e-shopech nakoupili v průměru za 1 892 Kč, loni to bylo asi o 150 Kč méně,“ upozorňuje Penkala.
Navíc se možná o letošní vánoční sezóně mohou e-shopy těšit na ještě delší „žně“. Klíčové období předvánoční nákupní špičky se navíc podle statistiky největšího poskytovatele managed serverových služeb v České republice a na Slovensku, společnosti VSHosting, stále prodlužuje. Zatímco v roce 2014 vzali návštěvníci e-shopy útokem až koncem října, v loňském roce byl výrazný nárůst návštěvnosti serverů s e-shopy evidován již od prvního říjnového týdne. V prosinci, s blížícími se vánočními svátky, pak nákupní horečka na internetu sílila.

Na e-shopy zákazníci nejvíce „chodí“ stále ze stolních počítačů a notebooků, které zatím stále tvoří zhruba tři čtvrtiny veškeré návštěvnosti. Podíl těchto „klasických“ zařízení ale postupně klesá ve prospěch mobilů a tabletů. Zboží si pak zákazníci v drtivé většině objednávají z počítače – objednávky z počítačů tvoří 86 % tržeb. Důležitost mobilních platforem ale roste. Nejrychleji roste obrat z mobilních telefonů – meziročně o 133 procent. Byť v současné době je stále jejich podíl na celkových tržbách malý – 8 procent. Tablety se na tržbách podílejí 5,5 procenty.
Přes pokračující růst počtu e-shopů ale není jejich postavení na trhu nijak stabilní. Někteří hráči se drží řadu let (byť třeba změnili majitele), jinak však kromě spousty nových, které vzniknou, spousty jiných zaniká. Úmrtnost nově vznikajících e-shopů je vysoká – většina z nich nepřežije první rok své existence. Mimo jiné i díky tomu vznikají na už dost nasyceném trhu stále nové – snaží se urvat uvolněný prostor po těch méně úspěšných, co zkrachovaly.

Z jedenaosmdesátimiliardového koláče si navíc pořádné sousto ukousne jen pár hráčů. Tři čtvrtiny celkového obratu vytváří pouhá tisícovka z oněch 37 tisíc e-shopů. Více než polovinu obratu tvoří pouhá třicítka těch největších. Z velké části jde o ty, kteří nasedli na počínající internetovou vlnu na konci 90. let – jako je největší český e-shop Alza.cz, který sám o sobě ukrajuje z celkového koláče přibližně šestinu, nebo jeho největší konkurenti: Mall.cz, Kasa.cz, CZC.cz, Vivantis nebo i Parfums.cz.

Konkurencí pro domácí e-shopy jsou stále více nejen tuzemští konkurenti, ale také e-shopy v zahraničí. Čeští zákazníci nakupují v zahraničních e-shopech stále častěji – podle statistik celní správy přibylo meziročně zásilek z těchto obchodů o 76 procent. Nejčastěji si nechávají Češi posílat zboží z USA, Velké Británie nebo z Číny.