Označení potravin v barvách semaforu

Co je zdravé a co ne? Pro spotřebitele je těžké to rozeznat a ani potravinářský průmysl to dosud neměl zájem nijak řešit. Začátkem března však šest velkých koncernů – Coca-Cola, PepsiCo, Mars, Mondelez, Nestlé a Unilever – představilo překvapivý návrh na systém, který by označoval zboží a pomáhal spotřebitelům rozeznat, do jaké míry je produkt zdravý, kolik obsahuje cukru, soli nebo tuku.

S tímto systémem chtějí přispět k boji proti obezitě a pomoct spotřebitelům v EU při rozhodování o nákupu zdravějších potravin. Do budoucna by měly být informace o nutriční hodnotě jedné porce dobře viditelné na přední straně obalu a barevně pojaté v zelené, žluté a červené barvě jako na semaforu. Na první pohled je předložený návrh průlomem a ústupkem na dlouholeté stížnosti spotřebitelů na netransparentnost nutričních hodnot. Podle vyjádření Klause Müllera z centrály německého svazu na ochranu spotřebitelů (vzbv) však háček tkví v tom, že „množství cukru, tuku a soli bude uvedeno na velikost jedné porce, ale neexistuje dohoda, co je to „jedna porce“ – lidé nejedí vždy stejně velké porce. Tím může být srovnání obsahu živin v různých potravinách ještě víc ztíženo a vést ke klamání spotřebitelů.“ Vzbv vyžaduje, aby se pro lepší možnost srovnání používala jednotná nutriční hodnota na 100 g nebo na 100 ml. Jedině takové údaje mohou přispět k informovanému nákupu.

Portrait Klaus Müller, Vorstand der Verbraucherzentrale Bundesverband, Berlin 21.4.2015
Portrait Klaus Müller, Vorstand der Verbraucherzentrale Bundesverband, Berlin