Dalimil Čech: „O zvířata na prodejně se musíte starat každý den“

Češi jsou milovníci domácích zvířat, podle průzkumů mají nějakého zvířecího „miláčka“ doma tři čtvrtiny českých domácností. Českému trhu s chovatelskými potřebami a krmivy pro zvířata dominuje firma Pet Center, která kromě rozsáhlé sítě specializovaných prodejen v Česku i na Slovensku a e-shopu provozuje i psí hotel a školku. Letos slaví 25 existence na českém trhu. „Pet Center začalo v Česku fungovat na silvestra 1991 a prvních devět let své existence v Česku fungovalo jako velkoobchod na export akvarijních rybiček,“ říká generální ředitel firmy Pet Center Dalimil Čech. Od té doby se z Pet Centra stala jednička na trhu chovatelských potřeb, loni tržby firmy překonaly hranici miliardy korun.

Jak se z velkoobchodu pro export akvarijních rybiček stala jednička mezi specialisty pro prodej chovatelských potřeb?

Ten vývoj od velkoobchodu k maloobchodní činnosti byl zčásti přirozený – firma vykupovala a vyvážela akvarijní rybičky, které se v Česku chovají skutečně ve velkém, od chovatelů a vyvážela je do Itálie a pro zefektivnění nákladů na dopravu se cestou zpět z Itálie přivezlo vždy něco ze sortimentu chovatelských potřeb a toto zboží se zase tady prodávalo. V roce 2000 jsme pak otevřeli první prodejnu v Průhonicích, jež se stala základem sítě 150 prodejen, které dnes provozujeme v Česku a na Slovensku. Za 25 let jsme se skutečně posunuli od původních začátků hodně daleko – a dík za to patří hlavně našim zaměstnancům a také zákazníkům, kteří nám tím, že k nám chodí nakupovat, dávají vizitku, že to, co děláme, děláme správně.

Velkoobchodní činnost zůstala zachována?

Zůstala zachována. Drtivou část tržeb samozřejmě generuje maloobchodní kanál v podobě sítě našich kamenných prodejen, máme ale stále nějakých 600 velkoobchodních zákazníků. A samozřejmě nepodceňujeme ani on-line prodej, máme i svůj e-shop, kde umožňujeme našim zákazníkům vybrat si kteroukoli z 8500 položek, jež máme skladem.

Nekonkuruje si on-line prodej a kamenné prodejny?

Naopak, výborně se doplňují. Příležitostí, jak otevírat neustále nové kamenné prodejny ubývá. Můžeme ale otevřít i na malém městě malou prodejnu a díky e-shopu, kde si zákazník může cokoli objednat s tím, že mu to do druhého dne dovezeme domů nebo na prodejnu v místě jeho bydliště, mu i v takové malé prodejně můžeme nabídnout plný servis.

Ve vašich prodejnách se prodávají nejen chovatelské potřeby, ale i živá zvířata. Co je hlavní část sortimentu?

Z pohledu tržeb tvoří zhruba padesát procent krmivo pro zvířata, samozřejmě především pro psy, protože těch je v české republice v přepočtu na obyvatele nejvíc v Evropě, až pak je vše ostatní, včetně živých zvířat. Ta zase představují stále tu část sortimentu, kterou nekoupíte nikde na e-shopu ani v supermarketu a ideální místo, kde si zvíře koupit, je právě specializovaná prodejna, jako jsou ty naše. Kde vám poradí, co k chovu takového zvířete potřebujete a třeba i to, zda je vůbec pro vás vzhledem k nárokům, které na chov má, vhodné.

Jaké druhy zvířat se u vás prodávají nejčastěji?

Mezi evergreeny patří morčata, křečci, králíci a andulky – z velké části je to tak, že dítě chce psa a tak dlouho hučí do rodičů, že ti alespoň zčásti kapitulují a rozhodnou – zvířátko ano, ale na začátek něco menšího, aby se ukázalo, že se o to dítě zvládne postarat. Takže to je obvyklá skladba zvířecího sortimentu v chovatelských potřebách. V naší největší prodejně v Horních Počernicích, což je asi největší chovatelská prodejna v republice, prodáváme ale i poměrně neobvyklé druhy zvířat, máme tu kajmany, opice, exotické ptactvo… Zvířat je tu opravdu hodně a mají tu velké výběhy, takže to není jen prodejna, ale svým způsobem taková menší zoologická zahrada. Živá zvířata samozřejmě netvoří tu nejdůležitější část obratu, podle mě ale do prodejny chovatelských potřeba určitě patří.

To je pravda – kam jinam by si měl člověk jít koupit domácího mazlíčka, než do prodejny specializované na prodej chovatelských potřeb.

Teď jste ale narazil na jeden paradox. Když si chce někdo koupit domů nějaké menší zvíře, křečka, morče nebo třeba andulku, vydá se obvykle do některé z prodejen chovatelských potřeb, které jsou pod přísným dohledem veterinární správy a dalších státních orgánů, již dohlíží na podmínky, v jakých zvířata chováme, jak se o ně staráme a také na to, odkud je bereme. Když si ale chce člověk pořídit domů štěně, obvykle to dnes řeší zadáním názvu plemena do vyhledávače a vyjede mu spousta inzerátů na prodej štěňat libovolného plemene na různých internetových bazarech a inzertních serverech – a bohužel se na to nabalili lidé, kteří si z množení psů udělali byznys. Tomu, co dělají, se nedá říkat chov, ale skutečně množení, feny v takových množírnách jedou do roka několik vrhů po sobě, štěňata jsou chována v naprosto otřesných podmínkách, vše je zaměřeno na to, aby péče o zvířata stála co nejméně a zisk z prodeje štěňat tak nesnižovaly náklady na péči před prodejem. Štěňata jsou často prodávána i příliš brzy – rozhodně dříve, než je minimální doporučený věk odstavení od matky 12 týdnů. Takže na nákup křečka je tu vytvořen celý kontrolní aparát a nákup psa, tedy zvířete, které stojí v lidském vnímání obecně „výše“, než křeček nebo morče, probíhá zcela mimo jakoukoli regulaci a pravidla. Proto Pet Centre spustilo ve spolupráci s Občanským sdružením na ochranu ohrožených zvířat osvětovou kampaň Stop množírnám, která má  širokou veřejnost seznámit s problematikou množíren a všechny milovníky domácích mazlíčků přesvědčit, aby nenakupovali u neověřených chovatelů a uspořádali jsme na našich prodejnách finanční sbírku na podporu činnosti Občanského sdružení na ochranu ohrožených zvířat.

Zvířata vyžadují péči každý den, jak vypadá péče o zvířata čekající na kupce ve vašich prodejnách?

Je to každodenní součást práce zaměstnanců na prodejnách. Naše prodejny jsou otevřeny sedm dní v týdnu, od devíti ráno do devíti večer, takže zvířata mají denně zajištěn kontakt s člověkem. Ráno, ještě než je prodejna otevřena, je nutné vyčistit zvířatům ubikace, nalít jim čerstvou vodu, doplnit krmení, zkontrolovat, zda se přes noc nic nestalo a všechna zvířata jsou v pořádku. To samozřejmě znamená další nároky na personál a personální obsazení prodejny, takže není divu, že je řada prodejen s chovatelskými potřebami, kde zvířata nemají – protože pokud máte na prodejně zvířata, musíte pro ně zajistit péči každý den. I ve dnech pracovního volna. To jsme řešili loni v souvislosti se zákonem o omezení otevírací doby ve vybraných státních svátcích, jehož cílem bylo, aby si zaměstnanci odpočinuli. My jsme sice měli o vánočních svátcích zavřeno, jak zákon vyžadoval, zaměstnanci prodejen ale stejně ráno museli do práce přijít a postarat se o zvířata.

A jak vnímáte dopady regulace otevírací doby?

Určitě tu byl pokles tržeb, argumenty zastánců tohoto omezení v tom smyslu, že si zákazníci nakoupí den před nebo po a tím pádem bude dopad na celkové tržby nulový, se v praxi nepotvrdily. Nájem za prostory platíme za celý měsíc, nejen za dny, kdy máme otevřeno, zaměstnanci stejně museli přijít do práce a postarat se o zvířata – takže také dostali zaplaceno jako za kterýkoli jiný pracovní den, i když jsme nemohli prodávat. Takže nám jako podnikatelskému subjektu to určitě nepomohlo a pokud se zeptáte našich zaměstnanců, ti z toho také velkou radost neměli. Protože práce o svátcích je ze zákona spojena s určitým příplatkem k běžné mzdě a my jsme nikdy neměli problém najít mezi zaměstnanci dost těch, kteří právě kvůli tomuto příplatku rádi službu na prodejně ve svátek vzali. Takhle přišli o možnost vydělat si víc peněz v rámci práce ve svátek.

Jste jedničkou na trhu – jak moc se potýkáte s konkurencí?

Konkurence tu samozřejmě je. Sortiment jako pet food a chovatelské potřeby se stává zajímavým pro super a hypermarkety, kde se podíl tohoto segmentu na celkovém sortimentu postupně zvyšuje. Nicméně tady se bavíme o nějaké zcela základní úrovni krmiv, důraz je kladen hlavně na cenu a je to bez jakékoli edukace, zákazník nemá možnost se při nákupu v supermarketu doptat na cokoli, co by ho ke krmivu a jeho vlastnostem zajímalo, není tu odborný personál. Pak jsou tu e-shopy, kterých v oblasti chovatelských potřeb existuje také celá řada, část zákazníků nám berou, ale dá se říct, že spíš servisují zákazníky, kteří přesně vědí, co hledají a oslovují je také spíš nízkou cenou. Na trhu, na kterém se pohybujeme my, to znamená trh specializovaných chovatelských prodejen se zaměstnanci a širokým spektrem sortimentu, konkurenci samozřejmě máme také. V české republice jsou dva hlavní konkurenti, kteří oslovují nezanedbatelnou část zákazníků, nicméně ani součet prodejen obou těchto konkurentů nedosahuje velikosti sítě prodejen Pet Centra. Na počet prodejen jsme stále jednička. A co se týká malých nezávislých prodejen s chovatelskými potřebami, ty jsou spíš než konkurencí našimi zákazníky – náš velkoobchod na pravidelné bázi servisuje 600 těchto malých provozovatelů chovatelských potřeb.