Potraviny online: Trh s růstovým potenciálem

E-shopům se v Česku daří. Nabízejí různorodé druhy zboží. Jedné kategorii zboží se ale dlouho svět e-commerce vyhýbal: Čerstvým potravinám. Internetových projektů, které se do této oblasti pustily, je jen pár. Nedaří se jim ale špatně. Z velkých „kamenných“ hráčů v oblasti retailu umožňuje nákup potravin on-line pouze řetězec Tesco. A je tak i jediným z retailových řetězců, které umožňují svým zákazníkům nákup na internetu jako takový.

Retailové řetězce s prodejnami potravin, jako jsou Peny, Billa, Lidl, Kaufland a pod., internet zatím coby prodejní kanál spíše opomíjejí. Samozřejmě ho využívají k základní prezentaci své značky a zboží i aktuální nabídky – zveřejňují na svých stránkách katalog zboží nebo akční letáky. Jinak ale zůstávají z hlediska využívání internetu v „době kamenné“. Přitom význam internetu coby prodejního kanálu stále roste. Podle společnosti Acomware možnost nakoupit na internetu už svým zákazníkům nabízí více než dvě třetiny největších obchodních řetězců v ČR. Nejvíce e-shopů loni otevřeli prodejci módy, mezi segmenty, v nichž došlo v roce 2015 k největšímu nárůstu počtu nových e-shopů, patří též lékárny nebo stavebniny. Na opačném chvostu se stále krčí potraviny a drogerie.

Pomalý konec doby kamenné?

Dalším po Tescu by mohl být Lidl. Ten chce svůj e-shop zprovoznit v Česku do konce letošního roku, nejpozději v prvním čtvrtletí roku příštího. Zatím ale není jasné, zda do jeho nabídky zařadí i potraviny, a pokud ano, zda v ní budou i čerstvé potraviny, jako nabízí Tesco.
Lidl už e‑shop provozuje v Německu. Neprodává v něm čerstvé potraviny, jako pečivo, maso nebo zeleninu. Potraviny v nabídce má, ale pouze trvanlivé, jako těstoviny, marmelády, konzervy nebo cukrovinky. V převážné většině je pak tento e-shop zaměřen na spotřební zboží většinou od privátních značek Lidlu. Svůj e-shop, zatím pouze v Německu, chce spustit i řetězec Kaufland.
Podle Tomáše Soukupa ze společnosti JLL ale nebudou moct řetězce typu Lidl, Penny, Billa, Albert apod. internet dál ignorovat tak, jako doposud. Expanze sítí supermarketů se bude do budoucna stále více prolínat s online obchodem. Jinými slovy prodejny budou sloužit jako „click and collect stores“ a případně „sklady“ pro rozvoz zboží do okolí. „Už několik let u nás úspěšně funguje itesco.cz, tedy Tesco online. Konkurencí mu dosud byly pouze vysloveně online koncepty, jako jsou kolonial.cz a rohlik.cz. Nedávno však potvrdil i řetězec Lidl, že se chystá do roka otevřít online obchod, který už dobře funguje na jeho domácím trhu v Německu a nedávno byl spuštěn i v sousední Belgii. V nabídce jsou sice zatím pouze nepotravinové položky a některé druhy trvanlivých potravin, ale to se může brzy změnit,“ říká Tomáš Soukup.
Do potravin na internetu se ale velkým retailovým hráčům stále nechce. Možná zčásti i proto, že s výjimkou Tesca zaspaly. Hlavním problémem je u potravin logistika spojená s jejich doručováním. Zatímco u spotřebního zboží není problém dodání v řádu dní, u potravin zákazník očekává dodání v řádu hodin. Specializované online služby, které už v této oblasti vyrostly, už mají ale tento problém z velké části vyřešen a nabízejí velmi rychlé dodání.

Boom potravin přes internet

Nakupování potravin on-line zažívá boom. Podle průzkumu společnosti Tesco Stores opakovaně nakupuje potraviny přes internet už 14 procent lidí v Česku. Právě Tesco je v oblasti prodeje potravin na internetu jedničkou –shrábne velkou část zhruba dvoumiliardového obratu, který vygenerují nákupy potravin v e-shopech celkem. Pro Tesco je přitom online prodej potravin jen doplňkovou činností. Obrat z něj představuje jen asi dvě procenta z jeho celkových tržeb. Služba Tesco Potraviny on-line je v současné době dostupná pro víc než 4 miliony obyvatel České republiky v celkem sedmi krajích. Nakupovat přes internet také mohou lidé v regionech Praha, Brno, Mladá Boleslav, Kolín, Hradec Králové, Pardubice, Liberec, Jablonec nad Nisou, Plzeň, Břeclav, Hodonín a Benešov. Rozvoz nákupů probíhá každý den v týdnu, a to ve dvouhodinových časových oknech od 8 do 22 hodin
Daří se ale i jeho konkurentům na poli rozvozů potravin, jako jsou projekty Rohlík.cz nebo Koloniál.cz.
Rohlik.cz denně v Praze a v Brně vyřídí okolo 2000 objednávek. Služba, která odstartovala v září 2014, dokázala za rok 2015 přesáhnout obrat 300 mil. korun. V letošním roce chce Rohlik.cz utržit kolem 750 mil. Kč v Praze a Brně a dalších 500 mil. Kč v nových lokalitách. Celkem tak cílí na obrat přes 1,2 mld. Kč. V expanzi má supermarketu pomoci také lednových 50 mil. Kč od investorů. „Díky rostoucímu zájmu zákazníků jsme rozšířili vozový park, který aktuálně čítá stovku aut,“ říká spoluzakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr. Firma má ambici rozšířit letos služby do všech měst nad 30 tisíc obyvatel. „Online nakupování je u nás stále novinkou. Budujeme úplně nový trh a snažíme se změnit desetiletí zažité návyky. Podle statistik za první rok se nám to daří. Nejenže neustále roste počet zákazníků, ale třeba na placení předem se ukazuje, že nám důvěřují. Přitom důvěra je klíčová, přece jen přesvědčujeme lidi o tom, že za ně umíme koupit to, co by si sami chtěli vybrat,” shrnuje Tomáš Čupr.
E-shop s potravinami Kolonial.cz, který vznikl před necelým rokem, zatím také dobře prospívá a expanduje – už potřetí významně rozšířil oblast závozu. Nově jsou jeho příručí ve východních Čechách, konkrétně Hradci Králové, Pardubicích a Chrudimi, na severu pak zamíří do Mladé Boleslavi. „Tři čtvrtě roku od spuštění se Kolonial.cz stal druhou nejdostupnější službou pro online nákup potravin s pokrytím takřka jedné čtvrtiny českých domácností,“ říká retailový specialista Petr Vyhnálek, který patnáct let vedl řetězec Globus, nyní řídí e-shop s potravinami Kolonial.cz.
Zásadní je logistika. S jejím zajištěním a rozvojem se pojí u online služeb zaměřených na prodej potravin, velké výdaje. Vědí to i v Rohlik.cz, který během loňského podzimu přešel na vlastní logistiku. „Letos nás čekají další velké výdaje za logistiku. Před Vánoci jsme v rekordní den dokázali z pražského skladu expedovat kolem 50 000 kusů zboží a letos by toto číslo mělo vzrůst až na 200 000 kusů za jediný den. Pomůže v tom i lednová investice 50 mil. korun, kterým dali investoři Rohlíku jasně najevo, že věří v obrovský potenciál celého projektu,“ říká Tomáš Čupr.

Zlatá žíla?

Množství lidí, kteří nakupují potraviny na internetu, roste. Velká část populace ale zatím zůstává online prodejem potravin „nepolíbena“. Podle průzkumu, který pro banku Cetelem realizoval Stem/Mark, 86 procent Čechů zatím nenakoupila potraviny přes internet. 57 procent z respondentů, kteří si doposud potraviny přes internet neobjednali, v průzkumu uvedlo jako důvod obavu z čerstvosti a kvality potravin přes internet. Více než polovina (52 procent) také uvedla, že se o zboží, značkách a množství raději rozhoduje přímo na místě v obchodě a 29 procent odrazuje platba za dopravu. Téměř každý pátý z těch, kteří nenakupují potraviny, uvedl, že pro něj služba není dostupná, ale jde spíše o ty respondenty, kteří by si potraviny rádi objednali, ale jejich bydliště jim to neumožňuje. Část populace, pro kterou je nákup potravin po internetu nevhodný (ať už z hlediska kvality nebo rozhodování se na místě) otázku možnosti tohoto způsobu nákupu ani neřeší.
Prodej potravin přes internet má však do budoucna značný potenciál. Čtvrtina Čechů totiž předpokládá, že by je ve tříletém horizontu mohla začít tímto způsobem nakupovat. Podle průzkumu společnosti Tesco opakovaně nakupuje potraviny přes internet už 14 procent lidí v Česku. Podle dat Kolonial.cz potraviny online v ČR pravidelně nakupují již vyšší desítky tisíc zákazníků. Letošní rok by pak měl být spojen s dalším velkým růstem zájmu o on-line nákup potravin, očekává se až dvojnásobný růst.
Podle Petra Vyhnánka z Kolonial.cz se navíc nepotvrdily v praxi obavy provozovatelů e-shopů, že prodeje čerstvých potravin budou nízké kvůli obavám zákazníků z kvality. „Překvapilo nás, jak jsme v předběžných odhadech podcenili zájem o čerstvé potraviny, tedy produkty, u kterých jsme očekávali, že zákazník bude chtít především vybírat očima. Přitom zákazníci zcela bez obav nakupují jak ovoce, zeleninu a čerstvé bylinky, tak maso a ryby,“ říká Per Vyhnánek. Dílem je to způsobeno tím, že e-shopy byly schopny přesvědčit zákazníka o kvalitě zavážených potravin – strach z čerstvosti zboží byl přitom považován za jednu z hlavních zákaznických bariér. Podle statistik projektu Rohlik.cz jsou nejprodávanějšími kategoriemi čerstvé výrobky – pečivo, ovoce a zelenina a mléčné výrobky.
Podle dat Rohlik.cz navíc zákazníci při nákupu potravin na internetu více utrácejí. Průměrná hodnota objednávky na Rohlik.cz byla zhruba 4x vyšší ve srovnání s cenou běžného supermarketového nákupu. To, že je hodnota on-line nákupu vyšší než v kamenném obchodě, potvrzují i prodejní data společnosti Tesco.
Navíc, jak uvádí Petr Vyhnánek z Kolonial.cz, se výrazně liší i skladba průměrného nákupního košíku u online nákupů oproti nákupu v supermarketu. Na internetu lidé do svých nákupních košíků oproti předpokladům častěji vkládají ovoce a zeleninu, naopak potraviny výživovými specialisty označované jako nezdravé – tedy zejména uzeniny nebo masné výrobky s nižším obsahem masa – kupují méně často. „Košíky zákazníků, kteří objednávají potraviny na následující den, častěji obsahují produkty bez konzervantů, umělých barviv, sladidel, glutamátu a dalších aditiv. Typickým příkladem zboží, o které v případě našich online nákupů je menší zájem, jsou masné výrobky nebo uzeniny s nižším obsahem masa,” říká Vyhnálek. Částečně je to podle něj způsobeno tím, že nákup po síti je méně impulsivní. V případě plánovaných nákupů uživatelé více zkoumají složení potravin a volí ty kvalitnější.