Úklid v maloobchodních prodejnách je kontinuální záležitost

Maloobchodní prodejny, ať jde o malou večerku nebo obří hypermarket, patří k místům, kde je úklid prakticky nikdy neustávající nutností. Údržba čistoty je důležitá nejen pro dojem zákazníků, ale i pro jejich zdraví – zvlášť, pokud jde o prodejnu, kde se prodávají potraviny.

V malé prodejně typu „večerka na rohu“ si obchodník obvykle zajišťuje i úklid vlastními silami (nebo za pomoci najatého brigádníka), v prostředí maloobchodniích řetězců se uplatňují externí dodavatelé úklid – úklidové firmy. Ne ale vždy a všude – i v rámci jednoho a téhož řetězce mohou v některých prodejnách sázet spíše na práci kmenových zaměstnanců, jinde na služby úklidové firmy. Případně na kombinaci obojího – kdy průběžný úklid uvnitř prodejny mají na starosti zaměstnanci prodejny a úklidová firma se stará o údržbu čistoty venkovních prostor.

Vlastními silami nebo s úklidovkou?

V případě velkých prodejen s rozlehlými prodejními plochami je využití externí úklidové firmy nasnadě. Výhodou outsourcingu je především to, že majitel prodejny nemusí zajišťovat průběžnou obnovu úklidového vybavení a starat se o to, aby úklidoví pracovníci měli vždy dostatek čisticích prostředků. To je odpovědnost dodavatele. Stejně jako odpadají s využitím externího poskytovatele pro úklid rizika a závazky s vlastními zaměstnanci, jako nemocenské, zaškolení, administrativa spojená se mzdami a podobně.
U průběžného úklidu někde sázejí na outsourcing, někde převážně na vlastní zaměstnance. Kromě něj jsou ale nutné i různé specializovanější úklidové práce, jako je mytí výloh, případně mytí prosklených ploch ve výškách nebo třeba odstraňování graffiti z fasád – a to už je prakticky výhradní doménou specializovaných firem.

Zametací stroj nahradí pár chlapů s koštětem

Úklid je nutné zajistit nejen uvnitř, ale i na přilehlých venkovních plochách, jako je např. parkoviště pro zákazníky. Velké využití tu najdou zametací stroje. Jeden takový stroj nahradí několik pracovníků, kteří se ohánějí s košťaty.
Zametací stroje zvládnou odstranit různé typy nečistot, od prachu a kamínků nebo štěrku přes listí, až po průmyslové odpady jako špony, kousky kovu, plastu, nebo dřeva. Na co rozhodně zametací stroje nejsou – alespoň v drtivé míře – stavěny, jsou mokré nečistoty. Vybírat lze mezi stroji vedenými chodící obsluhou (s pojezdem nebo i bez něj) a stroji pro sedící obsluhu. Volba záleží na rozloze a charakteru uklízeného prostoru.

Podlahové mycí stroje jako základ

Typickou úklidovou technikou využívanou při úklidu v prodejnách nákupních řetězců jsou podlahové mycí stroje. Jde o ideální nástroj pro údržbu hladkých podlah.
Ne vždy se samozřejmě vyplatí investovat do „těžké techniky“. Tam, kde jde o vytření pár metrů či desítek metrů čtverečních, má smysl svěřit práci spíše jedné či dvěma uklízečkám s mopem. Jakmile ale oněch desítek metrů čtverečních už není jen pár a jde o souvislé plochy – nikoli o výrazně členitý prostor, kde členitost komplikuje nasazení podlahového stroje – je podlahový mycí stroj jasnou volbou. Uklízečka s mopem samozřejmě zůstává nadále důležitým řešením pro akutní řešení různých místních nehod – např. když zákazník shodí a rozbije z regálu láhev s nápojem a je nutné rychle smést střepy. Podlahový stroj ale může bez problémů zajišťovat prakticky nepřetržité průběžné čistění podlahy – a během něj zlikvidovat postupně i zbytky podobných nehod.
Velikost čištěné plochy je pak důležitým parametrem pro výběr podlahového mycího stroje – zda vybrat stroj pro „chodící“ obsluhu nebo podstatně dražší, ale také výkonnější stroj, kde obsluha sedí. Kromě velikosti čištěné plochy tu hraje roli i čas, za který musí být úklid hotov. Pokud má obsluha na úklid celou směnu, může být stroj méně výkonný. Záleží také na tom, zda úklid musí být proveden jednorázově – tedy zda je stroj s chodící obsluhou schopen zvládnout požadovanou plochu na jedno nabití baterie. U větších ploch od zhruba 2 500-3000 m2 je ekonomičtější stroj se sedící obsluhou. V nabídce jsou rovněž stroje se stupátkem pro obsluhu, jejichž ekonomické využití je cca 2200-2500 m2 ošetřované plochy.

Vytřou i vysuší

Podlahové mycí stroje obstarávají dvě základní služby – podlahu umyjí a rovnou i vysuší. Spojují tak v sobě schopnosti jednokotoučových mycích strojů pro drhnutí podlah a vysavačů. K základní výbavě každého podlahového mycího stroje tak patří nádrž na čistou a nádrž na odpadní vodu, diskové nebo válcové kartáče, sací motor a sací lišta.
Nádrž na čistou vodu je obvykle naplněna nejen samotnou čistou vodou, ale roztokem vody a čisticí chemie. Je nutné volit nepěnivou chemii nebo použít odpěňovač, aby nedošlo k proniknutí pěny k sacímu motoru.
Čisticí roztok pak z nádržky stéká na kartáče, které zajistí čištění podlahy. Kartáče mohou být diskové (kotoučové) nebo válcové. Nelze jednoznačně říct, co je lepší volba. Záleží na typu úklidu. Kotoučové stroje volíme při úklidu rovných a hladkých povrchů při malém nebo standardním znečištění. Stroje s válcovými kartáči jsou vhodnější pro ošetření nerovných povrchů, dlaždic se spárami nebo velmi znečištěných povrchů. Také na povrchu s ulpělou nečistotou má válcový kartáč výhodu řádově většího přítlaku.
Po rozmytí nečistot na podlaze za pomoci kartáčů pak sací lišta zajistí stírání zbytkové vody. Ta je pak za pomoci sacího motoru odváděna sací hadicí z lišty do nádrže na špinavou vodu. Účinnost mytí podlahovým strojem ovlivňuje i výběr odpovídajícího nástroje – kartáčů či padů (což jsou mycí „houbičky“, které umožňují důkladnější čištění jemnějších povrchů nebo je lze využít k leštění) a také technické možnosti stroje – šířka záběru (maximální šířka stroje, kam až zasahují kartáče), šířka sací lišty, přítlak kartáče (tato veličina vyjadřuje maximální sílu, kterou stroj dokáže vyvinout na kartáč a tím pádem nakolik důkladně zvládne čistit podklad) apod.